Wedstrijdontwerp OO2607, Ledeberg - 2014

Het ontwerp beoogt een heldere en logische structuur met als doel efficiënt parkeren. Om dit te bereiken, wordt er een spiraalvormige oplopende structuur in gewapend beton ontwikkeld. Een zijtak gericht naar de scherpe punt van het terrein vervolledigd de vorm. Deze bijzondere configuratie laat toe om 560 auto’s te stallen.
De auto’s rijden binnen langs de achterzijde, gelegen in de bouwvrije zone tussen de keermuur van de B401 en het nieuw op te richten parkeergebouw. Centraal in het gebouw leidt een lift, geflankeerd door een open trap, de gebruikers naar de voorzijde van het gebouw, waar in de onmiddellijk nabijheid een bushalte wordt voorzien en verderop tramhalten. Twee gecompartimenteerde trapkokers dienen als vluchtwegen voor de bovenste verdiepingen bij brand. De andere functies zoals de fietsberging, de parkeerwachter, het sanitair,… zitten geborgen in de holte van de vorm.

Groenconcept
De elementaire, betonnen structuur wordt bekleed met een doorzichtig groen gaas, identiek aan de staalmatafsluitingen, vaak gebruikt bij tuinafsluitingen. Een rij Knotlinden op een nieuw in te richten voorplein en op voldoende afstand van het op te richten gebouw creëren een groene ruimte. Hierbij evoqueert de achterliggende bekleding van het parkeergebouw de groene afsluiting van een grote tuin.

Duurzaamheid
Het gebouw wil duurzaam zijn in zijn efficiëntie dus overbodige zaken worden geëlimineerd. De materialen (in optimale omstandigheden: geprefabriceerd beton en sterke onderhoudsvrij stevige draadafsluiting) zijn bouwtechnisch het meest opportuun en economisch en daarbovenop garanderen ze eveneens een lange levensduur met een minimum aan onderhoud. Het V-vormig dakplateau vangt centraal het regenwater op dat na filtering kan gebruikt worden voor de toiletten.